10 tips kring Snapchat som marknadsföringskanal för ditt företag.

2015-04-10 02:28

Snapchat är ett socialt media som växt sig stort bland den yngre målgruppen, 13-25 åringar. Sedan starten 2011 har mediet växt med uppskattningsvis 100 miljoner aktiva användare varje månad. Det skickas i genomsnitt 400 miljoner bilder “snaps” per dag. Snapchat är alltså större än både Facebook och Twitter. Snapchat  påminner om Instagram fast bilderna du postar försvinner efter några sekunder, du väljer själv hur länge bilden ska vara synlig mellan 1-10 sekunder. Meningen med Snapchat är att bilden inte ska kunna visas igen efter att den försvunnit så ifall mottagaren av din bild försöker ta en kopia av bilden meddelas du om detta.  Men är Snapchat rätt för ditt företag eller organisation.

Snapchat

För att hjälpa dig utnyttja kraften i Snapchat spana in dessa 10 tips:

1. Snapchat är en kanal som behöver daglig närvaro. Så det första du ska fråga dig är ifall du har tiden och kapaciteten det kräver?

2. Bestäm en lämplig nivå av exponering av ditt företag. Sätt sedan ihop ett team bestående av en eller flera personer som hjälper till att sköta om närvaron. Det bästa är alltid att ha en ytterst ansvarig som ser till att kontot sköts och inte glöms bort. Men det är viktigt för variationen och möjligheten att visa upp fler sidor av företaget att mer än en person hjälper till att fixa innehåll till kanalen.

3. Bestäm ditt syfte på Snapchat. En konversation som pågår ständigt är avgörande för framgång på mediet. Du behöver engagera dina följare för att de ska engagera sig i ditt företag.

4. Locka dina följare till djupare engagemang bortom Snapchat. Posta inlägget med en hashtag och eller en länk där följarna kan om intresse finns integrerar mer med dig och ditt företag.

5. Använd andra sociala medier för att stärka din närvaro på Snapchat. Promota att ditt företag finns på Snapchat genom att exempelvis spela in en liten video som du sedan postar på Facebook, Instagram Twitter och din webbplats. Självklart beroende på vilka andra kanaler som du använder dig av.

6. Precis som med andra sociala medier handlar det inte om kvantiteten längre utan om kvalitén. Satsa på att bygga upp en närvaro med engagerade följare istället för en massa “spökföljare” som inte ger något tillbaka. Satsa på äkta kontakter med andra medlemmar på Snapchat.

7. Våga vara personlig även på detta media. Som företag vinner du på att visa upp en personligare sida av ditt företag på sociala medier det är på så vis man kan få en närmare relation med sina följare. Och det är alltid lättare att göra affärer och köpa av ett företag man har en relation med. Tänk på det!

8. Kom ihåg att snaps försvinner efter en bestämd tidsram denna självförstörande komponent kan vara en drivkraft för användarna att verkligen vilja ta till sig ditt företags budskap. För att vara säkra på att inte missa något erbjudande eller nyhet från er. Tänk på att det är viktigt att se till att du delar exklusivt innehåll endast för Snapchat.

9. Var uppmärksam på vilken tid som lämpar sig bäst för att posta dina snaps. Liknande Instagram så är det bäst att posta videos senare under dagen när användarna är mer benägna att ha ljudet påslaget. Foton passar bäst under skol- och kontorstider.

10. Lär dig av dina följare. Uppmuntra kreativitet och välkomna idéer från din publik.

Ett av många företag som använt sig av en snapchat kampanj är Xide här kan du läsa mer om hur de gjorde: http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3836593.ece

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , ,