3 digitala trender – 2016

2016-01-21 11:59
sociala media trender 2016

Vad ska man hålla koll på för att hänga med i trenderna inom sociala medier detta år? Jag har spanat lite och känt efter vad jag tror kommer vara bra för dig som företagare att lägga ditt fokus på i den digitala arenan.

Här presenterar jag mina 3 trender inom sociala media, som jag tror vi kommer se mycket av under 2016.

1 – Ögonblicket är NU!

Sociala medier har ju redan från start varit ett media som lever i nuet, som är lätt att uppdatera och förändra på sekunden. Men det finns några typer av inlägg som är mer i nuet än andra. Periscope är ett exempel på detta, ett media som tillåter användaren att filma videoklipp i realtid. Jämför detta med att ta en video och sedan lägga ut den. Snabbare och mer i nuet, visst. Även Instagram och Snapchat är sociala medier som bygger på att dela med sig av innehåll av vad som sker precis just nu. Och ser man till vilka sociala medier som dominerar och används av flest så är det just dessa in-the-moment medier såsom Instagram och Snapchat.

TÄNK PÅ DETTA! Om denna trend växer sig stor så gäller det för dig som företag att sluta använda schemalagda inlägg och jobba mer i nuet!

2 – Köpet sker direkt!

Köp-knappar inuti sociala medier kommer att bli allt vanligare och dominera hur vi köper produkter Online. Facbook och Pinterest fick uppmärksamhet förra året när de lanserade sina “köpa-funktioner” för användare och annonsörer.  Om du använder mobilen på dessa plattformar kan du nu enkelt köpa en produkt du ser i ett sponsrat inlägg med enbart ett klick utan att behöva lämna appen. Och Instagram är inte långt efter på trenden, säkert kommer fler sociala medier att hänga på denna trend. Detta kommer förändra sättet vi köper på Online. Snabbare vägar underlättar köp och leder säkerligen till ökad försäljning.

TÄNK PÅ DETTA! Underlätta för kunden att genomföra sitt köp, häng på denna trend och länka till din produkter i bilder du lägger ut på sociala medier. Har du en blogg lägg till en “shop this post” under inlägget.

3 – Konkurrensen ökar!

Det kommer bli svårare och svårare för företag att nå ut till en bred massa enbart genom organisk räckvidd. Inte bara på Facebook som redan har strypt tillgången på icke-betalt innehåll utan även fler sociala medier kommer haka på detta. Varför? Jo för att fler och fler företag väljer att etablera en närvaro på sociala medier i marknadsföringssyfte. Vilket kommer att resultera i att det under 2016 kommer att bli dyrare att annonsera på sociala medier. Trist kan tyckas då hela poängen med sociala medier från början var att det var gratis. Men samtidigt så är ju också de sociala medierna egentligen till för att roa och underhålla dess användare och inte för att kränga grejer.

TÄNK PÅ DETTA! Det blir viktigare och viktigare för dig som företag att ha en strategi och plan på hur du ska agera på de sociala medierna. Att producera innehåll som verkligen är av nytta för dina följare. Och glöm inte bort att vara social i det sociala medierna. Svara på frågor, uppmuntra till dialog och våga lämna dina egna konton och lämna avtryck på andras.

Häng på och förbered dig på dessa trender så kommer du öka chanserna till att få bättre engagemang och avkastning på din sociala media närvaro!

Vill du läsa om fler trender besök forbes.com där inspiration till denna bloggpost hittats.

Kategorier: ,