3 företagssidor på Facebook att inspireras av.

2015-02-06 11:34
TOMS Facebook
Är det verkligen värdefullt att ha en Facebooknärvaro för ditt företag på Facebook idag? Det ryktas ju om att Facebook håller på att dö ut men med över 1 miljard aktiva användare är Facebook fortfarande en kanal att räkna med. Så släpp tanken på att Facebooks glansdagar är över. Det är klart att det är svårt att förutspå ett social medies framtid och överlevnad, det går ju fort i svängarna för sociala medier men Facebook är fortfarande en stor aktör inom marknadsföring i sociala medier. Facebooks styrka gentemot andra sociala medier är att nätverket inte har några begränsningar i antal tecken eller endast bilddelningar utan på Facebook kan du ta engagemanget till en djupare nivå och säga det du verkligen vill säga.
Men med miljontals varumärken på Facebook hur ska man göra för att sticka ut? Låt dig inspireras av dessa 3 företagssidor på Facebook som tar sin marknadsföring till nästa nivå. De strategier som används av de stora företagen kan användas av alla företag där ute. Alla kan lyckas!

1 Nike

Nike är ett av de största varumärken, de har en marknadsföringsbudget som många företag bara drömmer om. När det kommer till sin Facebook närvaro så presenterar de ett balanserat innehåll med nya produkter, vetenskap, välgörenhetsinitiativ och uppmuntran. De särskiljer sig från sina största konkurrenter genom att betona forskning och utvecklingen i sin design vilket visar på hög kvalité. En annan effektiv strategi Nike har på Facebook är att de har etablerat separata sidor för var och en av sina produktlinjer för att bättre kunna rikta innehållet till sina olika marknader. Genom att dela upp verksamheten från basket, till golf till snowboard till produkter för kvinnor har Nike en sida för just ditt intresse. Genom detta paraplytänk så visar Nike på hur väl de både känner sitt varumärke och sin publik. Allt handlar om att skapa innehåll som mottagaren vill ha.

Nike Facebook

TIPS: Hittar er röda tråd och se till att producera innehåll som målgruppen vill ha, även om det betyder att ni kanske bör ha fler än en företagssida på Facebook.

2 TOMS

Toms är ett företag som jobbar med välgörenhet, genom sin “en – för – en strategi” där de donerar en produkt för varje såld produkt till någon i nöd, så har företaget nått otroliga framgångar. Människor gillar att stödja företag som ger tillbaka. Massor av varumärken jobbar ju tätt med välgörenhet så vad är det som har gjort att just TOMS lyckats sticka ut? En av anledningarna kan vara deras målgrupp, de vänder sig till millennials som har fått stämpel på sig att vara själviska och giriga men i verkligheten så kanske den bilden inte alls stämmer. Vad företaget gör som är så bra är att de genom sin närvaro på sociala medier ger en konkret förståelse för hur ditt köp påverkar någon annan. Med TOMS så är du inte bra med och bidrar med pengar till välgörenhet utan du vet att om du köper ett par skor så får även någon annan ett par. Om du vet vad din insats ger så är det lättare att vilja vara med och påverka.

TOMS Facebook

TIPS: På sin Facebooksida jobbar TOMS mycket med fan-baserat innehåll, det vill säga de lyfter fram sina fans och visar bilder på vart de befinner sig i världen tillsammans med sina TOMS. Folk delar bilder från platser de besökt ihop med sina TOMS skor samt hur de matchar ihop skorna med övrig outfit. Sen presenterar TOMS även inlägg kring sin välgörenhet och visar upp välgörenhetsorganisationer de stödjer så att fansen/ kunderna ser vilka människor de är med och hjälper.

 3. Microsoft

Att marknadsföra teknik är inte det lättaste. Att prata teknik är ett komplicerat språk som många upplever som svårt att förstå. Och med ett svårt språk som ingen fattar så skapas inget engagemang och inga diskussioner med fans och följare. Microsoft är ett teknikföretag som lyckats “för mänskliga” teknikspråket på Facebook genom att använda sig av mycket bilder. De vet att deras primära målgrupp på Facebook är vanliga konsumenter som du och jag och komponerar sitt innehåll efter det.

Microsoft Facebook

TIPS: Microsoft marknadsföringsstrategi är starkt inriktad på sociala medier och videos. De förpackar teknik jargongen på ett sätt som gör att vanliga människor förstår sig på deras produkter. Hitta ditt mänskliga språk på sociala medier.

Sammanfattning:

Alla dessa tre företag har några gemensam punkter i sina Facebookstrategier. Att använda fan baserat innehåll, där du sätter fansen i fokus och skapar innehåll med deras hjälp är ett vinnande tips. Istället för att sälja dina produkter i dina inlägg dela innehåll som fansen har delat. Lägg upp bilder och tips. Ett annat tips är att våga vara ditt varumärke det är bra att inspireras av andra men frångå aldrig ditt företag själ och hjärta genom att efterlikna något annat företag. Hitta det som gör dig unik jämfört med dina konkurrenter och spela på det kortet. Var dig själv, helt enkelt.

 Inspiration till detta blogginlägg har hämtats på hubspot där kan du läsa om fler framgångsrika företag på facebook.

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , ,