3 tips som fungerar för Facebook 2013

2013-03-06 10:58
Crowdsourcing på Facebook

Att Facebook är en stor kanal som når ut till massor av människor vet vi. Och fler och fler företag utnyttjar detta genom att skapa sig företagssidor på Facebook. Däremot fylls dessa sidor kanske inte alltid med det bästa innehållet. Facebook är ju en relationsskapade kanal där du som marknadsförare har möjlighet att lära känna dina kunder genom dialoger.

Hur gör man då för att få igång dessa dialoger? Det viktiga är att tänka ett utifrån- och in perspektiv hela tiden och skapa ett mervärde för sin målgrupp. De behöver uppmärksammas och uppmuntras för att de ska ta av sin dyrbara tid och engagera sig i ett varumärke. Nedan tipsar jag om tre sätt man kan göra för att integrera med sin målgrupp.

1 – Crowdsourcing

Handlar om att ta tillvara på sin målgrupps kunskaper. Bjud in dina fans och potentiella fans att hjälpa er utveckla ert företag. Det är ju ändå dessa personer som ska handla era produkter sedan så varför inte låta dem säga sitt. Så ta hjälp av dina fans exempelvis som Volvo gjort på sin Facebooksida där man får anmäla intresse för att vara med i deras testpanel. Såhär skriver de på sin Facebook – “Som medlem i vår testpanel får du chansen att provköra bilar, testa utrustning och utvärdera den senaste tekniken. Dina rapporter publiceras här på Facebook!” En win-win situation!

Crowdsourcing på Facebook

2 – Highlighta

Lyft fram personerna, de anställda i ert företag. Använd Facebook till den sociala kanalen det är genom att låta era fans och potentiella fans lära känna er. Det finns undersökningar som visar på att människor gillar att göra affärer med personer/ företag de känner. Så genom att bygga en relation med era anställda dvs. riktiga personer har ni större möjlighet att få fler lojala kunder.

3 – Bjud in

Låt era fans på Facebook få tillgång till material före alla andra. Detta ger en känsla av utvaldhet som skapar mervärde. Så avslöja nya produkter som är på gång först på era sociala media kanaler. Folk drivs av nyfikenhet och vill alltid veta vad som händer i framtiden.

Avslöja nyheter på Facebook

Detta var tre tips på hur du kan skapa dialog med dina fans. Har du fler idéer dela gärna med dig.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , ,