5 tips så skapar du spridning i sociala medier

2015-04-15 07:36
Social sharing google

Många är vi som undrar hur man skapar större spridning för sitt innehåll på sociala medier. Du har lagt ner tid och engagemang på att få fram ett innehåll som känns rätt för ditt företag och som kan generera mervärde för dina följare. Så du postar det och sen…. ja några likes och kanske någon delning här och där men sen är det stopp. Känner du igen dig?

Hur ska man egentligen göra för att öka chanserna till att materialet sprids till många fler? I denna bloggpost ger jag dig 5 enkla och smarta tips kring just detta. Lär dig öka spridningen!

Social sharing google

Bild lånad från Google.

Vi börjar med att kolla på VARFÖR det är så viktigt med spridning. Jo för med en större publik får man helt enkelt mer genomslag. Företaget når ut till nya potentiella kunder som du inte tidigare har kommit i kontakt med. Och kontakten får de från en vän eller bekant som delat, kommenterat eller gillat dig i sociala medier. Som ni alla säkert vet så är köpbenägenheten större om man får informationen via en bekant.
Så HUR gör man då för att få spridning? Jo grunden ligger i att bygga upp ett nätverk, jepp det finns inga genvägar här, du måste lägga tid på att bygga ditt nätverk. Se det som en investering som ger avkastning i framtiden. Framgångsfaktor i detta fall ligger i att långsiktigt bygga upp och underhålla relationer med din publik.

Tips nr.1 Är du tillräckligt snygg?

Vad menar du? Jo men för att öka chansen till spridning måste innehållet vara attraktivt för mottagaren. Det måste tilltala och sticka ut från mängden. Bilder, filmer och ljudklipp är alla tre ingredienser av stor vikt för att få igång spridning.

Tips nr.2 Vad är det här för något?

Vad menar du? Jo se till att sammanhanget inte går förlorat när någon väljer att dela ditt material. Oftast delas bara, bilden, ljudklippet eller filmen snarare än hela artikeln. Se då till att du satt en rubrik och ingress som är tydlig och följer med vid delning.

Tips nr.3 Hur skulle jag göra sa du?

Vad menar du? Jo gör det enkelt. Ge mottagaren full tillgång just där den befinner sig, akta dig för att länka för mycket. Chansen till integration minskar med antal klick som krävs. Så undvik inlägg med kommentarer och en uppmaning att läs mer här, i den mån det går.

 Tips nr.4 Vad gör du just nu?

Vad menar du? Jo när det kommer till sociala medier gäller det att vara snabb. Häng med i diskussionen innan intresset hunnit svalna. Tänk lite; vad sker just precis nu och hur kan mitt företag haka på detta? Eller dela med dig av sådant som sker i realtid i ditt företag för att öka intresset. Ofta så används sociala medier till att fördriva tiden och då har man siktet inställt på vad som sker i världen eller ja iallafall sin egen omvärld för tillfället.

 Tips nr.5 Ursäkta men vem är du?

Vad menar du? Jo våga vara personlig. Vill du uppnå spridning så krävs det mer än att bara posta en länk utan tillhörande kommentar. Du måste motivera för mottagaren varför detta är av intresse. Visa att det är en människa bakom inlägget, människor har lättare att lita på andra människor än på företag. Genom att visa upp en person så kan du skapa intresse för att dina följare ska bry sig om dig och vilja engagera sig i vad du har att säga.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , ,