5 olika sociala media strategier för innehålls skapande

2013-05-04 08:59

Att skapa en  innehållskalender för sina sociala media kanaler är smart, så att man förbereder och planerar sitt innehåll och inte skjuter från höften lite då och då när man kommer på sig själv med att det var längesen man postade ett inlägg. Kontinuitet är en beståndsdel i sin sociala media närvaro. Det är lika bra att inse – det är tufft att fylla de sociala media kanalers ständiga behov av innehåll och det är lika bra att veta det innan du överväger att ta steget in i dessa kanaler.

Mixa följande 5 strategier för att skapa en tillräcklig tillförsel av effektivt och aktuellt innehåll,  det är viktigt att skapa en bladning av innehåll och att integrera andras arbete i dina inlägg på sociala medier.

1) Skapa tidslöst innehåll

Detta är kärnan i dina sociala media inlägg, innehåll som är tidslösa och som kan användas när som helst. Det kan vara ett och samma inlägg som återkommer en viss dag varje år. Din utmaning är att skapa ett tidslöst innehåll som andra kommer ihåg och vill länka till igen och igen.

2) Skapa aktuellt innehåll

I motsatts till första punkten lägger denna vikt på att du ska koppla innehållet till en aktuell händelse. Det visar att ditt företag hänger med och är uppdaterade. Företag som Google och Twitter använder sig av trender och spårar ämnen som personer söker på eller skriver om mest för tillfället. Men du kan inte skriva om ett ämne som är hett om det inte finns någon vinkel som är relevant för just ditt företag och era produkter eller tjänster. Dessa inlägg lämpar sig bäst när det handlar om nöjesnyheter, då författar du inlägg med glimten i ögat till dina läsare. Dra inte nytta av en hemsk händelse eller katastrof för att marknadsföra ditt företag.

3) Återanvänd innehåll

Detta är innehåll som du har använt i andra marknadsförings kanaler. Ta dessa innehåll och anpassa dem till den sociala media plattform du tänkt publicera det. Man behöver inte alltid komma på nytt innehåll till sina sociala media kanaler utan det passar utmärkt att ta material och posta det även här, den röda tråden ni skapa i er marknadsföring bygger er varumärkeskännedom.

4) Tredje part innehåll

Dessa inlägg bygger på material som är skapat utanför ditt egna företag, av en tredje part. Du väljer ut själva kärnan i innehållet och plockar ut det bästa ur innehållet om din nisch och skriver om varför det är intressant för din målgrupp. Det är mycket viktigt att du drygar ut innehållet med dina egna tankar och kommentarer samt att du länkar till den ursprungliga artikeln och författaren.

5) Integrerat innehåll

Innehållet kommer från input från din målgrupp/kunder eller inifrån ditt företag. Dessa inlägg passar utmärkt i sociala medier då de lämpar sig bra för social delning. Be om kundreferenser, fråga frågor, be om bilder där kunderna använder era produkter. Glöm inte att inkludera kundernas kommentarer och recensioner för att ge potentiellt nya kunder informationen de söker efter vid ett eventuellt köp.

Kombinera dessa olika sätt att skapa innehåll för dina sociala media kanaler så kommer du att få ett engagerade och mer varierad närvaro.

Inspiration till detta inlägg och tipsen är hämtad hos Heidi Cohen som skriver en mycket bra och inspirerande blogg om marknadsföring, missa inte att läsa den.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , , , ,