9 orsaker till varför ditt marknadsförda inlägg på Facebook inte blir framgångsrikt

2013-05-23 07:06

I ett föregående blogginlägg beskrev jag skillnaden mellan en Facebook annons och ett marknadsfört inlägg. Men bara för att du betalar för att inlägget ska synas finns ju tyvärr inga garantier för att kampanjen du kör ska nå framgång. I detta blogginlägg ska vi titta närmare på några orsaker varför ett marknadsfört inlägg inte ger den respons du förväntat dig.

9 Orsaker varför din kampanj inte blir framgångsrik:

  1. Erbjudandet eller vinsten som kampanjen har, är inte tillräckligt attraktiv för dina kunder.
  2. Erbjudandet eller priset är för attraktivt så människor tror att det inte har någon chans att vinna. Därför engagerar de sig inte att tävla.
  3. Ett av kraven från vinnaren är att de ska dela med sig av bilder från sin vinst, alla personer vill inte dela med sig av sina liv till alla. De tycker inte om att visa upp en kort på sig själva.
  4. Kampanjen är för lång, så folk tycker de har så mycket tid på sig att de väntar med att delta. Att göra något sen, vet vi ju alla att det oftast glöms bort och görs inte alls. Om det inte är något man måste göra förstås. I en tävling där ett röstningsmoment ingår brukar 2-3 veckor vara lagom. Tiden som är kvar att tävla bör synas tydligt.
  5. Kampanjen är för svår, folk förstår inte vad eller hur de ska göra. Designen på applikationen är för otydlig.
  6. Applikationen för kampanjen har tekniska problem så personer som försöker delta får error meddelanden. Detta resulterar i att folk ger upp och provar inte tills det verkligen fungerar.
  7. Det tar alldeles för lång tid att delta, frågorna är för svåra eller för många. Människor är bara villiga att ge bort några få minuter av sin dyrbara tid.
  8. Tävlingsvillkoren är för luddiga eller för komplicerade eller helt enkelt för långa att personer inte orkar sätta sig in i vad som krävs av dem i gengäld.
  9. Det händer andra saker samtidigt som personen tänkt delta, det blir strömavbrott, Internetuppkopplingen försvinner eller ett spännande email blinkar till på skärmen.

Inspirationen till detta blogginlägg hittar du här, där kan du även läsa några fler punkter som kan vara en bidragande orsaker till varför din kampanjen inte blir så framgångsrik som du tänkt dig.

Tags: , , , , , , ,

Kategorier: , ,