Hitta dina lönsamma hashtags

2015-10-26 12:41
index

Hitta dina lönsamma hashtags

Hashtags finns överallt nuförtiden inte bara på sociala medier utan även i tv-reklam, annonser och till och med på T-shirts. I sociala medier är #hashtags ett av de mest kraftfulla verktygen att använda. Är du småföretagare har du ett guldläge om du lär dig att använda hashtagen rätt. Med en enda hashtag kan du förbättra varumärkeskännedomen, räckvidden och engagemanget hos din målgrupp.

Grundläggande fakta kring hashtags

En hashtag är en symbol som används för att kategorisera ämnen på sociala medier. Genom att märka upp innehåll kan personer söka efter specifika ämnen som intresserar dem.

Använd hashtag symbolen # före ett relevant nyckelord eller mening som du vill förknippa din verksamhet med. En hashtag kan placeras var som helst i en mening och gör ordet sökbart. Men tänk på att inte spamma med hashtags. Då får det motsatt effekt mot vad du vill uppnå. För många hashtags i samma uppdatering bidrar till att mottagaren upplever hashtagsen som meningslösa. Exempelvis så räcker det med två till tre hashtag per inlägg.

Välj ut ett fåtal specifika hashtags som du använder för att stärka ditt varumärke. Med hjälp av dessa hashtags kommer du få mer varumärkeskännedom på sikt. Välj en hashtag som både är lätt att komma ihåg och inte går att misstolka. Den enklaste och kortaste är oftast det bästa. Glöm heller inte bort att andra människor ska vilja använda sig av ordet när de postar en bild som berör dina produkter eller tjänster.

like-hashtag

 Så hittar du relevanta hashtags för din bransch

Fundera på vilka ord som folk söker på när du utformar dina hashtags. Men för den sakens skull behöver ordet ändå vara relevant för din verksamhet annars kan ditt företag upplevas oseriöst.  Fall inte för frestelsen att tagga ditt innehåll med allt för populära hashtags. Risken är då att du drunknar i alla andra inlägg som är taggade med samma hashtag.

 Så använder du hashtags framgångsrikt

Grunden i att skapa en framgångsrik hashtag är att knyta den till något som faktiskt sker på riktigt under en viss tid. Det kan röra sig om en aktuell händelse, en tävling, diskussion eller specifik kampanj. Målgruppen kan då engagera sig och själva skapa material runt hashtagen.

 Tre råd kring bästa användandet av hashtag:

1)   Utforma den kort och enkel! Så att den är lätt att förstå och stava.

2)   Du kan aldrig äga en hashtag! Vem som helst har rätt att tagga sitt material med vilken hashtag den vill.

3)   Kommunikationskonceptet blir helt! Med hjälp av hashtagen knyts allt ihop och skapar ett budskap som målgruppen kan samlas runt.

Tags: , , , , , ,

Kategorier: , , ,