Hur bygger du varumärket med hjälp av Influncers?

2017-05-11 10:54
IMG_6788

Vill du bygga ditt varumärke Online? Då är det influncersmarknadsföring du ska satsa på. Nu 2017 är det just detta “fenomen” inom digital marknadsföring som är the way to do it. Idén bakom influncers markandsföring är relativt nytt och kommer ifrån boomen av sociala media användningen.

Du har säkert redan tänkt tanken flera gånger att det är viktigt att bygga upp ditt varumärke på sociala medier för att kunna växa som företag. Det är ju här alla hänger och så även din målgrupp och din ideal kund. Men kanske tycker du det är svårt att veta hur du ska göra för att få igång ett företagskonto som genererar något tillbaka. Då kan influncers marknadsföring vara något för dig att testa.

Hur kan sociala influncers hjälpa till att bygga ditt varumärke?

Varumärken använder sig av influncers för att stärka varumärket och nå ut till fler potentiella kunder. Influncers har många följare som ofta är väldigt engagerade. De har hittat sin stil och sitt uttryck i sociala medier framförallt på Instagram och snapchat och blogg. Alla som dagligen jobbar med sina sociala medier kämpar med att komma på och skapa content/innehåll till sina kanaler, så att ibland göra samarbeten med företag gynnar båda parter. Det gäller bara att hitta “rätt” bland alla influncers som finns. Ditt företag och influncern behöver stå för samma värderingar och nå ut till samma målgrupp. Först då blir det ett samarbete som fungerar.

IMG_6787

Vad får Influncern ut av att samarbeta?

Pengar vanligtvis. Tänk på influncers som en from av betald annonsering. Beroende på vad du erbjuder antingen kan du prova att erbjuda dem produkter eller tjänster eller mer vanligtvis nuförtiden pengar.

Hur hittar man rätt Influncers till sitt varumärke?

Det finns vissa saker du vill överväga innan du tar kontakt för ett samarbete:

1. Relevans: kommer personen att nå ut till den målgrupp som du önskar och som är relevant för ditt varumärke? Om din ideal kund är en 25 årig modeintresserad tjej så kommer du få bättre resultat av att samarbeta med en modebloggare än en person inom en annan bransch.

2. Räckvidd: Hur många följare har de? Och hur många engagerade följare har de? Med engagerade menas att du ska titta på hur många gillar? Hur många kommenterar? Detta missar många företag att kika på. Det är nämligen detta som räknas för med engagerade följare når du ut till fler och fler utanför era egna kanaler. När en person engagerar sig i ett inlägg blir detta synligt för dennes nätverk och då når du personer som kanske inte följer influncern du valt och på detta sätt sprids ditt varumärke även utanför dennes kanal.

3. Förtroende: verkar influncern trovärdiga? Publiken som influncern har måste känna att de kan lita på det som influncern säger i sina kanaler. Här ska du kika på hur många andra poster som är #sponsrade. Ju fler sponsrade poster influncern har desto mindre sannolikhet är det att publiken tar den sponsrade posten till sig. Det är ju ingen person som gillar allt hela tiden. Bättre om influncern är lite försiktigare med vem de samarbetar med. Hitta en influncer som inte har så många samarbeten på gång just då när du vill köra ett samarbete. Då har du bättre chans att sticka ut och få ett bra resultat.

Det är precis som med all annan marknadsföring, såklart, det finns inga garantier utan du behöver prova dig fram för att hitta ditt framgångsrecept. Lycka till!

 

Tags: , , , , , ,

Kategorier: ,