Lär dig bemästra sociala medier

2013-05-28 12:02
Lär dig bemästra sociala medier

Läste en intressant artikel i postens företagstidning Du&Co, som handlande om 6 steg till framgång på sociala medier. Som sociala media konsult är det kul att se när fler och fler tidningar börjar skriva om social medier och vikten av att använda dessa medier i sin marknadsmix. Några av dessa punkter som tas upp i artikel har jag tipsat om i tidigare blogginlägg men är värt att kika på igen. Nedan följer en kort sammanfattning av artikeln och de punkter som jag finner mest intressanta att tänka på. Jag börjar med att poängtera att bara antal fans inte fyller företagets plånbok.

Bild från Du&Co

 

1 Tänk på dina leads

Framgången i sociala medier bygger på din förmåga att generera bra leads som kan omvandlas till kunder. Du kan läsa mer i detta mitt tidigare blogginlägg. Så det gäller att lägga upp en strategi som inte bara levererar bra innehåll till dina kanaler utan vilken även lägger fokus på att samla in information om människorna som besöker dina kanaler och få in denna information i ditt säljsystem. Detta görs genom att du skapar effektiv call to action, vilket är något som uppmanar mottagaren till att göra något speciellt. Till exempel att börja prenumerera på ett nyhetsbrev eller ladda ner ett erbjudande. I gengäld måste de dela med sig av lite personlig information.

2 Glöm inte traditionell marknadsföring

Det är lätt att tro att alla använder sociala medier i dag men så är faktiskt inte fallet, och även om de flesta av dina kunder finns i sociala nätverk så bör du inte ignorera värdet i traditionell marknadsföring. Integrera de sociala medierna i din marknadsföringsplan för att på så sätt undvika att överinvestera i sociala medier. Se till att alla kanaler hjälper varandra.

3 Sökordsoptimera

Att sökordsoptimera, SEO, och att ha en närvaro på sociala medier går hand i hand. Använd de nyckelord du har i din SEO-strategi när du skriver i sociala medier.

4 Ta din tid

Social marknadsföring tar tid. Det är viktigt att du som företagare vet om detta och inte räknar med snabba resultat. Att jobba upp en relation tar tid så se en närvaro på sociala medier som en långsiktig investering för ditt företag. Räkna med att det tar dubbelt så lång tid som du tänkt dig.

5 Mät på rätt sätt

För många marknadsförare fokuserar på ytliga mätvärden, som antal fans eller följare, vilket inte riktigt påverkar deras affärer på sista raden. Se till att mäta rätt saker, som till exempel konverteringsgrad, antal fans som faktiskt genomför ett köp, total räckvidd och hur många samt vilka andra sajter som skickar trafik till dig. Din slutliga framgång mäts i försäljning. Läs mer om hur du mäter i mitt tidigare blogginlägg.

6 Fokusera på läsaren

Publicera innehåll som är skapat efter läsarens behov och som är anpassat efter ditt företag. Ett sätt att identifiera behoven som din målgrupp har är att skapa så kallade brand personas, en teoretisk person som personifierar din målgrupp. Denna kan du skapa genom samla in information som: vem köper vanligtvis din tjänst eller produkt? Var och hur bor de? Vad motiverar dem? Vilken är deras största utmaning? Hur och var tar de del av information och nyheter?

Känner du att sociala medier är något för ditt företag eller har du redan en närvaro men behöver hjälp att få igång den? Kontakta mig så hjälper jag dig mer än gärna.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , , , , ,