Live marknadsföring

2013-02-21 03:36
Live marknadsföring

Du har säkert sett att fler och fler TV-program uppmuntrar dig som tittare att twittra eller instagramma med programmet genom att använda dig av en hashtag. Detta kallas för live marknadsföring och har fått sin namn efter att man marknadsför ett event eller program när det händer. Genom att skapa en # hashtag och sedan uppmuntra besökarna eller tittarna att integrerar med hjälp av den.

I USA är live-twittrande stort, där twittrar skådespelarna mitt under sändningstid för att nå ut till sina fans. Fenomenet har på kort tid blivit uppskattat och gjort förhållandet mellan fans och stjärnor mer personligt.

Vad handlar trenden om?

Twitter är i Hollywood lika mycket ett marknadsföringsmedel som ett sätt för kändisarna att hålla kontakt med fansen. På senare tid har det blivit allt vanligare att slå två flugor i en smäll genom live twittrande. Trenden bottnar i att det handlar om att skapa ett mervärde för tittaren. Detta skapar en event känsla vilket innebär ett mervärde för fansen.

Har fenomenet hittat till Sverige?

Knappt några svenska skådespelare har provat det här än, men det är inte så konstigt. Marknaden är inte lika stor här. Däremot har det live-twittrats under melodifestivalen de senaste två åren och även under olika debattprogram och galor. Om trenden kommer att fortsätta växa? Det tror jag absolut. Det här är ett sätt att öka tittarsiffrorna. Eller vad tror du?

Live marknadsföring

 

 

 

 

 

 

 

bild från tv3.se

Tags: , , , , , , , , ,

Kategorier: , , ,