Micro-influencers – hur funkar det?

2017-03-15 10:10
Micro influncers

Influncers marketing är något som växt sig stort det senaste. Det handlar om att samarbeta med personer som jobbar aktivt med sina sociala medier och har en stadig följarskara. Det som är viktigt att tänka på när du som företag funderar på att testa detta, är att leta reda på de influncers som bäst lämpar sig med din målgrupp i åtanke. De största personerna är inte alltid de bästa. Jag rekommenderar dig att leta reda på micro-influncers d.v.s personer som kanske inte har riktigt lika många följare som de allra största men med en engagerad publik. Läs vidare för att ta del av tips på hur du går tillväga för att hitta micro-influncers.

#1 Leta efter influncers bland dina följare!

Titta igenom vilka följare du har, här kan du hitta influncers som redan är intresserade av dig och ditt företag. Detta ger fördelar då personen i fråga redan gillar dig och det underlättar för att få igång ett samarbete er emellan. Detta samarbete blir även mer äkta då relationen mellan er redan finnas. Om du hittar influncers som inte redan känner till dig måste du då först förklara vem du är och vad du står för, vilket givetvis tar lite längre tid. En risk är ju också att personen i fråga inte tar sig tiden att läsa på om dig och därför tackar nej till ett samarbete.

Hur gör du för att hitta micro-influncers som följer dig? Gå in på ditt Instagram konto och välj “följare” här ser du vilka konton som följer dig. Gå igenom dessa och titta efter konton som har följare mellan 1000 – 100.000 stycken. Givetvis ska personen i fråga ha ett intresse och posta inlägg som du och ditt företag kan identifiera er med.

#2 Undersök hashtags för att hitta influncers!

En del influncers som kan vara lämpliga för dig att samarbeta med kan med stor sannolikhet aldrig ha hört talas om dig. Men det behöver verkligen inte betyda att de inte är intresserade av att arbeta med dig. Att leta bland hashtags kan hjälpa dig och ditt företag att hitta personer som är intresserade av produkter och tjänster som liknar dina. Dessa personer är troligtvis mer intresserade av att jobba ihop med dig då de redan har ett intresse. De är också benägna att nå ut till rätt målgrupp för dig, vilket ger din kampanj större effekt.

När du söker på hashtags så tänkt på att söka efter en mer specifik hashtag än en allmän. Jobbar du med ekologiska produkter inom hudvård, så söker du efter just #ekologiskhudvård och inte bara #hudvård. När du valt en relevant hashtag som du vill söka på kan du gå till Google och söka, för där får du resultat både från Instagram och Twitter. Är du bara intresserad av Instagram så gör sökningen direkt på Instagram. Då får du en lista på toppfoton där hashtagen används. De översta bilderna är de bilder som har mest gilla(markeringar). Så börja med att kolla in dessa profiler för att se om någon kan vara intressant att ta kontakt med. Titta efter hur många följare personen har och vilken typ av inlägg de brukar posta. När du marknadsför ditt företag med hjälp av influncers som är relevanta för ditt företag så är chansen större att du kommer nå ut till din rätta målgrupp.

Micro influncers

#3 Gör en Google sökning efter lokala bloggare!

Om ditt företag är lokalt så kan du söka på Google efter bloggare i din närhet och på så vis hitta relevanta micro-influncers. Lokala bloggare når ofta ut till läsare från ett visst område, de har många läsare lokalt vilket då är rätt målgrupp för ditt företag. För att göra en Googlesökning för lokala bloggare, skriver du skriv in “bloggare” och din stad. Till exempel “bloggare i Karlstad” Då dyker det upp resultat för artiklar som nämner bloggare i det området.

Micro influncers google

För att få en mer relevant sökning så kan du lägga till sökord som är relevanta för din verksamhet. Exempelvis #hudvård bloggare karlstad” för att hitta bloggare som skriver om ämnen som berör ditt företag. Gå igenom sökresultatet och se ifall du hittar någon bloggare som du kan kontakta för ett samarbete.

Micro influncers karlstad

När du har ett företag som agerar lokalt så är det bästa såklart att hitta relevanta micro-influncers som agerar på din marknad. Detta för att du då får ut största möjliga effekt av din kampanj och ert samarbete.

Nu har du fått 3 tips på hur du kan göra för att hitta micro-influncers för ditt företag. Vill du ha mer tips om hur du hittar micro-influncers så läs social media examiners bloggpost kring just detta. Det är även deras blogginlägg som inspirerat mig till detta inlägg.

 

Tags: , , , , , , , , ,

Kategorier: , , ,