När personer blir varumärken behöver varumärken då bli personer?

2014-04-04 09:39
personligt varumärke

“Jag tror att de varumärken som kan lära sig att bli språkrör och katalysatorer för människors känslor, tankar och upplevelser tryggar sin plats i deras varukorg.” citat hämtat från bloggen branding people for Success.

När jag skrev min C-uppsats för sisådär 7 år sedan (shit vad tiden går). Då hade jag varit intresserad av personliga varumärken ett tag och kittlad av tanken att varje person har makten att själv fylla och skapa sitt innehåll dvs. bygga sitt varumärke. Så jag ville helt enkelt skriva en akademisk uppsats kring ämnet. Min idé blev dock sågad av handledaren som bemötte mig med frasen ” du kan ju inte skriva en uppsats kring hur man blir en dokusåpa-kändis.” Vilket inte alls var min tanke. Jag stod på mig och skrev min uppsats:

Konsten att bygga ett konkurrenskraftigt personligt varumärke

När uppsatsen väl var klar, var bemötandet och orden från handledaren något helt annat.

När fler och fler personer blir varumärken behöver varumärkena då bli personer?

Nu har jag börjat fundera på andra sidan av allt detta. I princip är alla personer varumärken, på grund av aktiv användning av sociala medier. När alla personer blir varumärken behöver då varumärkena bli personer? Jag tror att varumärken har mycket på att vinna att visa upp en mer personlig sida. “Folk gillar personer som vågar bjuda lite på sig själva” tänk så när ni bygger varumärke. Ge ditt varumärke en personlighet så att din målgrupp känner igen sig. Gör ditt varumärke mer socialt.

Tags: , , , , , , , ,

Kategorier: ,