Online så är det bilder som står för snacket och försäljningen.

2013-11-20 12:18
Skärmavbild 2013-11-20 kl. 13.05.51

Det blir allt viktigare att använda visuellt tilltalande bilder i sin marknadsföring på de sociala medierna för att nå ut bland alla inlägg. Använder du Facebook för ditt företag? Nedan tipsar jag om olika vägar att använda sig av bilder för att öka försäljningen i företaget med hjälp av Facebook.

Tips #1

Det sägs att den största anledningen till att människor gillar företagssidor på Facebook är för att de vill ha tillgång till erbjudanden och rabatter. Genom att skapa bilder som på ett enkelt och tydligt sätt visar hur erbjudandet ser ut lockar du fler att nappa på det. Glöm inte att inkludera en speciell kod i erbjudandet så att du kan spåra utfallet av din kampanj. När du postar bilden på din logg, skriv en kort och tydlig ”call to action” text så att dina fans vet hur de ska gå tillväga för att få erbjudandet.

 

Advent, Lucia, jul och nyår är bra tillfällen som snart är här för att skapa erbjudanden till fansen. Att knyta an sitt erbjudande till en specifik händelse eller dag gör det enklare för fansen att ta till sig kampanjen.

 

Tips #2

För att öka engagemanget på din sida, ta fram en bild som uppmuntrar dina fans till en specifik handling. Det kan till exempel vara att fansen ska dela med sig av bilden för att ett specifikt erbjudande ska bli tillgängligt. För att få igång spridningen av bilden ta hjälp av de funktioner Facebook erbjuder i from av marknadsför inlägg, på så vis når ni ut till fler även de som inte gillar din sida än.

Tips #3

Visa upp din bästa sida. Din Facebooksida är en perfekt plats att visa upp den bästa bilden av dina produkter. Ta fram en bild som fångar dina fans uppmärksamhet och som pekar på de funktionerna i din produkt som inte är direkt synliga.  Komplettera bilden med en ”call to action” text och länk till den produkt du visar upp som tar besökaren direkt till produkten på din webbshop.  Allt för att förenkla köpet.

Tips #4

Att erbjuda en gåva i samband med köp är ett gammalt marknadsföringsknep som håller sig kvar i hetluften just för att det faktiskt fungerar. Tänk på att produkten som fås vid köpet ska vara relevant för din målgrupp. Skapa sedan en bild som visar upp produkten på ett fördelaktig sätt. Om du har en stor skara fans på din sida, använd dig av funktionen där du kan välja vilka som ska se inlägget för att nå ut till rätt personer. Rätt bild kan få ditt erbjudande att stå ut!

Tips #5

Skapa ett tidsbegränsat erbjudande till fansen. Det bidrar till att få dem engagerade under en vis period. Utforma bilden så att den förklarar hur länge erbjudandet är giltigt. För att skapa trafik till webbshopen kör erbjudande på olika produkter varje dag.  Nyfikenhet bidrar även till att fansen kommer besöka din Facebooksida fler gånger för att se vad nästa erbjudande är på.

 

 

Tips #6

Din värsta fiende när det kommer till erbjudanden och kampanjer på Facebook är tanken: ”jag gör det imorgon”, hos fansen. En bild som beskriver ett tidsbegränsat erbjudande kan hjälpa dig att skapa en känsla av att detta måste jag hoppa på, på en gång. En bra bild till ett tidsbegränsat erbjudande väcker känslan hos fansen att nappa så fort de ser bilden.

Erbjudande från Halens Facebooksida.

Slutligen lite statistik kring bilder, ett inlägg med bild får 53% mer likes, skapar 104% mer kommentarer och får 120% mer engagemang än andra inlägg.

 Kombinera kraften i bilder med erbjudanden eller rabatter och du kommer att se en ökad försäljning som skapats med trafik från Facebook.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , ,