Så bygger du en framgångsrik Youtube-kanal för ditt företag.

2016-01-19 10:00
youtube

Visste du att Youtube är den näst största sökmotorn efter Google? Många söker i dag direkt på Youtube efter lösningar på problem. Att etablera en närvaro i detta sociala media är därför en god idé, hela 21 % av Sveriges befolkning besöker mediet dagligen. Trenden är tydlig, rörligt material ökar mest, rörlig bild blir allt viktigare på nätet. Hur gör man då som företag för att bygga en framgångsrik kanal. Läs vidare för tips och råd.

Först och främst sätt ett mål med din kanal på Youtube. Bestäm inriktning och innehåll. Ett tips är att besöka andra framgångsrika kanaler på Youtube och inspireras av hur dessa gör. När du planerar din närvaro för Youtube så behöver du bestämma dig för vilken din målgrupp är, så att du kan anpassa dina videoklipp till dina tittare. Har du en webbutik med kläder är din målgrupp modeintresserade personer, säljer du däremot redovisningstjänster är din målgrupp personer som driver egna företag eller jobbar på ekonomiavdelningar. Producera filmer som tilltalar dessa männsikor, exempelvis styling guider med dina kläder eller tips på smarta lösningar som underlättar ekonomin. Inspirerar och tillför din tittare något så kommer din kanal garanterat att växa.

När innehållet är anpassat och publicerat är det viktigt att lyssna på dina tittare och ta in responsen från dem, det gör du genom att hålla koll på kommentarsfältet. Tänk även på att sätta en beskrivande rubrik på din film så att Google förstår vad filmen handlar om. När filmerna är publicerade blir det sökbara och på så sätt kan de driva trafik till din hemsida och öka försäljningen.

Här är 4 tips för att lyckas på Youtube och få fler kunder:

1 – Vad du ser är vad du får! – visa för dina besökare vad de kan förvänta sig för material på din kanal om de väljer att följa dig. Det gör du genom att göra en beskrivande header och ”om” text. Du kan även göra en ”reklamfilm” för din kanal.

2 – Tålamod och Tid! – det tar tid att bygga upp en framgångsrik Youtube-kanal. Du får räkna med att jobba ”gratis” ganska länge innan resultaten kommer. Det finns inga genvägar utan det kostar tid och engagemang att bygga upp en stor kanal.

3 – Tittaren först! – tänk på att satsa på innehåll som tillför något för dina följare snarare än marknadsföring.

4 – Följ upp! Se till att tala om för tittaren vad du vill att denne ska göra. Be dem göra ett besök på din hemsida eller annat socialt media efter att de sett videoklippet. Ha alltid en plan med vad du vill uppnå med filmen.

Hur gör ni? Arbetar du eller ditt företag med YouTube?

Kategorier: