Så bygger du varumärke i sociala medier

2014-03-12 08:40
Fyra tips på hur du bygger varumärke i sociala medier. Artikel för Driftig.nu

Det är smart att bygga sitt varumärke där ens målgrupp har sina ögon och öron. Vilket i dagens läge är på sociala medier. Den stora utmaningen är att gå från att använda sociala medier som ett komplement i sin marknadsföring till att utnyttja dess fulla potential som varumärkesbyggare.

För att ni ska få en grundläggande översikt har jag satt samman de fyra S:en som hjälper dig att bygga ditt varumärke i sociala medier.

1 Skapa

Börja med att skapa en strategi för ditt varumärke. Vad är ditt syfte och ditt mål med att finnas i de sociala medierna? När du är på det klara med detta är det dags att förpacka det på ett intressant vis.

Skapa en personlighet för ditt varumärke och hitta dess sociala hjärta och själ, de egenskaper som gör att du står ut i mängden. Om alla gör samma sak blir det ganska tråkigt. Utmaningen ligger i att du måste erbjuda något nytt inom sociala medier för att upplevas som unik och intressant.

Bra innehåll är grundläggande för din närvaro i sociala medier. Det är innehållet som bygger varumärket på det sociala mediet. Tänk på att ta fram relevant, värdefullt och engagerande material. Leverera det som målgruppen vill ha, prata inte bara om företaget och produkterna eller tjänsterna.

2 Snacka

När strategin för innehållet är skapat så är det dags att börja planera när du ska snacka, det vill säga när du ska publicera ditt innehåll på de sociala medierna.

Se till att posta dina inlägg på de tider som dina fans är online för att öka chansen att fler ser ditt innehåll. Snacka med målgruppen på deras vis, använd inte branschtermer som ingen utanför ditt företag förstår. Var heller inte för allvarlig på sociala medier, det passar inte att posta innehåll från ”bruksanvisningen”.

3 Svara

Efter att du har snackat gäller det att hålla koll på innehållet du skapat och svara på eventuella kommentarer. Fokusera på att hålla ditt varumärke levande genom att uppmuntra till dialog. Gör det därför till en vana att lyssna på dina följare och få dem att känna sig förstådda och viktiga.

4 Sprida

Se till att använda sociala medier till det som de är bäst på, nämligen att nätverka, på så sätt sprider du ditt varumärke. Flytta fokus utanför din egen profil och följ andra företag som har samma målgrupp som du, kommentera deras inlägg för att bli synlig för deras följare. Var snabb med att svara och ge värdefull information till de som pratar om dina ämnen då hjälper du  andra att hitta till ditt varumärke.

Denna artikel postade även på sajten driftig.nu

Fyra tips på hur du bygger varumärke i sociala medier. Artikel för Driftig.nu

Tags: , , , , , , ,

Kategorier: , ,