Så får du och behåller kunder med hjälp av sociala medier!

2017-03-08 11:00
Så får du och behåller kunder i sociala medier

För att få och behålla kunder så behöver du finnas där dina potentiella kunder finns. Ganska enkelt va?! Och faktum är att förra året var 58% av alla internetanvändare som dagligen använder internet, inne och besökte sociala medier.  I snitt så använder vi sociala medier 1 timme om dagen. Coolt va?!

Men hur gör man då för att lyckas få kunder till sin business genom sociala medier? Tyvärr finns det ju inget knep som fungerar för alla. MEN. Jag ska dela med mig av mina 3 tips som fungerar för alla med en regel att du verkligen jobbar efter dem hela tiden. Det är ju visserligen gratis att skaffa sig en närvaro i sociala medier men det är ett långsiktigt arbete. Det tar tid att lyckas. Kom ihåg det!

Så får du och behåller kunder i sociala medier

Tips 1: SÄLJ INTE!
Sociala medier skiljer sig från andra kanaler när man marknadsför sig. Först och främst hänger folk på sociala medier för att fördriva tiden. Du vill underhållas eller lära dig något nytt. Eller bara prata med dina vänner helt enkelt. Du vill inte mötas av en massa reklam. Detta måste du tänka på när du som företag vill skaffa dig en närvaro i dessa kanaler. Tänk 80 – 20 regeln. 80% av dina inlägg ska ge din publik ett värde och 20% kan vara rent sälj.

Tips 2: VAR INTE SÅ HIMLA PERFEKT!

Nöj dig med en hyfsad nivå på dina inlägg. Är det allt för perfekt så upplevs det som reklam av din publik och är det för dålig kvalitet så blir det bara jobbigt att titta på. Lagom är bäst. Folk vill kunna relatera till dig och dina inlägg så var mänsklig och personlig. Det krävs också mod att för att lyckas med sociala medier. Du måste våga bjuda på dig själv och ditt företag. Bjud in din publik och engagera dem så att de får känna sig delaktiga. Be om feedback när ni tar fram nya produkter eller tjänster. Det gör ofta Isabella Löwengrip och hennes företag och sociala medier går väldigt bra :)

Tips 3: SYNS DU INTE FINNS DU INTE!

Kontinuitet är allt när du satsar på sociala medier. Du måste visa upp dig kontinuerligt. Det räcker inte att göra ett inlägg i veckan prick kl.15.00 varje onsdag. Du måste finnas med din närvaro lite varje dag. Ju oftare du finns närvarande på kanalerna desto större möjlighet att du får kontakt med fler potentiell kunder. Känns det övermäktigt att vara närvarande varje dag? Det behöver inte vara det, för du behöver inte producera egna inlägg varje gång utan socialisera med andra istället. Gilla, dela och kommentera andras inlägg på så vis syns du utanför dina egna kanaler och fler ser dig. Tänk på det!

Så för att få kunder behöver du  finnas där dina kunder finns. Och idag hänger folk på sociala medier.

 

Tags: , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , , , ,