Så lyckas du med Pinterest – 5 tips

2013-06-18 11:02
Pinterset - Malene Falk

Pinterest är ett socialt nätverk där du samlar dina favoritbilder på olika digitala anslagstavlor. Tänk dig att du surfar runt på nätet hittar en fin tröja eller en kanske en plats du vill besöka, då kan du “pinna” bilden och sätta fast den på en av dina boards på Pinterest. Vilka anslagstavlor eller boards man vill ha skapar man själv beroende på vad man är intresserad av. Vanligast är My style – kläder, My Home – inredning, Places – platser man vill besök osv. Du kan följa en person eller företags alla boards eller bara välja att följa en enstaka du finner intressant. Pinterest är sedan starten 2010 ett av de snabbast växande sociala nätverken och har över 10 miljoner användare.

Bild från min Pinterest

Hur ska jag som företag tänka kring Pinterest som marknadsföringskanal? Nedan listar jag 5 tips:

1 – Emotionellt

Bygg upp en känsla kring ditt företag och/eller produkt genom att inte bara lägga upp egna produktbilder. Blanda ut med andra relevanta och intressanta bilder, tips och ämnen från andra företag och personer. Då skapar du ett mervärde för dina besökare/följare samtidigt som du förstärker känslan som du vill förmedla med ditt företag. Lägg upp bilder som inspirerar ert företag och som gjort att era produkter ser ut som de gör.

2 – Vänskap

Ta till vara på de personer som gillar ditt företag, ringa in de följare som är mest aktiva kring era bilder. Se på dessa personer som era ambassadörer och lär från dem hur er målgrupp fungerar. Lär känna dem genom att gilla deras boards och bilder samt hitta inspiration till era produkter utifrån vilka bilder de lägger upp. På Pinterest kan man även bjuda in andra att lägga upp bilder på sina boards, kanske ska ni låta era ambassadörer få vara med och skapa några av era boards för att få en variation och ännu närmare vänskap er emellan.

3 – Tid

Som i så många andra sociala kanaler handlar det om att hitta tiden till att ta hand om kanalen på bästa sätt. Lägg tid och tanke bakom bilderna ni pinnar på era boards, tänk kvalité framför kvantitet. Tänk även på att bara ladda upp bilder som har en bra upplösning och som är tydliga och förmedlar något hos mottagaren. Annars är risken mycket stor att dina bilder inte sprids. För att folk ska hitta era bilder se till att placera dem i rätt kategori av de som finns att välja bland på Pinterest.

4 – Samverka

Koppla ihop all er digitala närvaro med varandra. Har ni Pinterest se till att era bilder syns på er hemsida, lägg till pin-knappar under era produkter så att andra Pinterest användare lätt kan dela bilderna på sina boards. Facebook och Pinterest fungerar utmärkt att koppla ihop genom att du visar vilka bilder du pinnat på er Facebooksida.

5 – Utvärdera

Glöm inte bort att följa upp och analysera den tiden du lägger ner. Vad ger det oss? Pinterest har ett eget analysverktyg du kan använda men sen finns även Pinreach och Reachli. Titta i analysverktygen för att få fram vad vilka bilder/boards som är era mest populära och anpassa sedan ert innehåll efter detta. Då vet du vart du ska lägga ditt fokus!

Använder ni Pinterest i ert företag eller privat, vad tycker ni om detta sociala media? Säg gärna nåt i en kommentar eller två.

Inspiration till detta inlägg är hämtat från en artikel ur tidningen Du&Co.

Tags: , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , ,