Skapa action kring dina sociala media inlägg.

2013-05-02 11:01
Bonjour Facebookinlägg

Hur du får dina inlägg på Facebook att ge dig det resultatet du vill. Att få ett inlägg att sprida sig genom att din målgrupp, gillar, delar eller kommenterar är inte alltid så lätt. Nedan kan du läsa om olika små tips som hjälper dig att få action kring dina inlägg.

Tips # 1 Jobba med uppmaningar:

När du postar ett inlägg, tänk igenom vad det är du vill att mottagaren ska göra med informationen och hjälp till att få det resultatet du vill genom att uppmana till handling. Detta är ett sätt för dig att locka din publiks uppmärksamhet till den åtgärd du vill att de ska ta. För att du ska lyckas med detta krävs givetvis att du redan innan du postar ditt inlägg själv tänkt igenom vilken handling du är ute efter med just detta inlägg.  Är det att öka antal gilla markeringar på din Facebooksida? Eller att få mer trafik till din hemsida? Eller kanske att få fler att uppmärksamma er nya produktlansering? Beroende på detta utformar du dina uppmaningar i ditt inlägg.

Tips #2 Skapa ett mervärde:

Detta är ett mycket viktigt tips, se alltid till att dina inlägg du postar på din företagssida ger publiken ett mervärde. Mottagaren måste genast se nyttan av att genomföra handlingen för sin egen skull. Undvik säljsnacket folk hänger på sociala medier för att umgås inte för att köpa saker. Bland undantagen finns bloggar, Tumblr och Pinterest. Dessa sociala medier är mötesplatser som uppmuntra försäljningen genom att ge värdefullt innehåll som övertygar, inte bara främjar.

Bonjour använder sin Facebooksida för att visa kunderna hur de kan använda deras produkter genom att de olika recept och tips på smakkombinationer. Det finns inget “köpa” uppmaning i inläggen utan de använder sociala medier för att bygga spänning och engagemang före köp.

Tips # 3 Motivera mottagaren:

Glöm inte bort att hjälpa mottagaren på vägen genom att motivera till handling. Ge känslan av brådska, skapa ett erbjudande som är tidsbegränsat, du tävlar inte bara gentemot andra återförsäljare om mottagarens uppmärksamhet utan din största utmaning är kundernas passivitet. Ett experiment visade att en brådskande uppmaning till handling gav en förbättrad respons. Ge målgruppen ett erbjudande de inte kan motstå. För att uppmuntra till snabb handling erbjud dem en engångskostnad eller ett dags erbjudande.

Tips # 4 Optimera din uppmaning:

Hur du uttrycker dig i dina inlägg har såklart betydelse. Tänk på följande punkter när du utformar dina inlägg.

  • Tänk på i vilket media postar ditt budskap, erbjudandet ska vara meningsfullt utifrån den sociala-media-plattform där den visas. Använd alltid en konsekvent tonalitet för att ditt varumärke ska följa en röd tråd och skapa igenkänning.
  • Visualisera ditt inlägg, förstärk ditt budskap med färg, form och typsnitt för att förbättra presentationen av din uppmaning.
  • Limited editon, dina erbjudanden ska vara begränsade så att mottagaren känner sig utvald eller glad för att just denne lyckas få ett av dessa exklusiva erbjudanden.
  • Underlätta för mottagaren att kunna genomföra handlingen genom att på ett lätt och överskådligt vis presentera erbjudandet på fler än ett ställe på dina digitala kanaler. Sätt sociala media dela knappar på hemsida och vid dina artiklar/blogginlägg uppmana till att dela med sig ifall de gillar ditt erbjudande.

Inspiration till detta inlägg är hämtat hos socialmediaexaminer

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , , , ,