Tips på bättre marknadsföring för ditt företag

2013-05-20 01:30
Content marketing

Fungerar det att annonsera fortfarande som på den “gamla goda” tiden eller är det helt ute? Att marknadsföra sitt varumärke och sina produkter är en konst. Det har det i och för sig varit i alla tider. Men det har inte direkt blivit lättare i och med skiftningen som skett de senaste åren. Med de sociala mediernas intåg har inte längre företagen lika stor makt att påverka sina kunder. Målgruppen har blivit kräsnare för vilken sorts information de vill konsumera. Så det gäller som företagare att komma med nya påhitt för att locka till sig uppmärksamhet. I detta blogginlägg ska vi titta närmare på några olika marknadsföringsalternativ som är kraftfullare än reklam.

 # Ge kundservice i världsklass!

Använd din kundtjänst för att skapa goodwill kring din verksamhet. Att erbjuda kunderna en ny produkt när de kommer in med reklamationer (som egentligen är deras eget fel) kan vara lite dyrt men i det långa loppet är det, det billigaste sättet att bygga ett livslångt varumärke. Ger du dina kunder mer än de förväntar sig så kommer de att ha goda känslor kring ditt varumärke och sprida dessa känslor vidare till vänner och bekanta.

# Lyssna, lyssna, lyssna!

Att lyssna av marknaden och se vad som är trendigt är en självklarhet för många företagare, även att spana in vad konkurrenterna har för sig. Men glöm inte bort att omvärldsbevaka och lyssna på vad dina kunder säger om ditt företag. Om du inte vad kunderna upplever som dåligt kan du ju inte ändra dina produkter så att de blir bättre. Var inte rädd för att öppna upp och bjuda in målgruppen lite bakom kulisserna och uppmuntra till att de delar med sig av sina åsikter. Här lämpar sig sociala medier perfekt som till skillnad mot vanliga traditionella annonser är en tvåvägskommunikation. Det är lätt för företag att fråga och det är lätt för kunderna att svara, en win- win situation! Ta även till vara på det som redan upplevs som positivt och förstärk detta.

# Engagera människor med ditt innehåll!

Jag har nämnt det förut men det är såpass viktigt att det får stå med även i detta blogginlägg. Att skapa innehåll baserat på målgruppens intressen och inte företagets i första hand. Du ska lägga tid och energi till att producera material som konsumenterna verkligen verkligen vill ha. Skapa ett mervärde för kunderna ge dem tips och råd om hur de ska använda dina produkter så att det underlättar deras vardag. Då kommer de att vilja ha mer material från dig och komma ihåg dig eftersom de gillar vad du säger. Och inte nog med det de kommer dela det med sina vänner. Content marketing är mycket effektivare än reklam.

Bild från google.se

# Samarbeta med schyssta kompisar!

Att samarbeta med andra är alltid en god idé om ni går i linje med varandra så att säga. Välj ut de människor som har ett inflytande på ett eller annat vis, det kan vara bloggare, ett visst företag eller en person. Positiva recensioner från dessa parter är ovärderliga! Men se till att dessa personer eller företag passar dina produkter. Leta efter de mäktigaste människorna i din bransch och ta kontakt med dem. Visa dem din produkt eller tjänst, erbjud dem förmåner och ett samarbete som gynnar er båda.

Bjud på ditt företag!

Dina kunder har en stor makt, faktiskt större än ditt företag. I bästa fall kan din annonsering ge något till dina kunder men oftast upplevs de bara som irriterande. Tänk bara på dig själv, köper du en tidning för att läsa annonserna eller för att läsa artiklarna? Sätt dina kunder i centrum och ge dem mervärde, lyssna på vad kunderna säger och engagera dem med ditt innehåll. Skapa också gynnande samarbeten ihop med andra. Då kommer din marknadsföring att ge så mycket mer än en traditionell annonsering.

Hur gör ni när ni marknadsför ni ert företag? Dela gärna med er i en kommentar.

Tags: , , , , ,

Kategorier: , , , ,