Två sociala medier att hålla koll på: Snapchat, och Periscope.

2015-08-21 09:07
Periscope

Sociala medier blir ständigt fler och fler. Hur kan man egentligen veta vilket media det är värt att etablera en närvaro i? Allt handlar om din målgrupp. Lär känna den, lev och andas som målgruppen och våga vara lite personlig. Först då kommer du att bli framgångsrik med ditt varumärke på de sociala medierna. Två sociala medier som växer sig stora just nu är Snapchat och Persicope. Nedan delar jag med mig av de bästa tipsen på hur du kan använda dessa medier i din marknadsföring.

Snapchat

 Snapchat

Snapchat är ett socialt media som växt sig stort bland den yngre målgruppen, 13-25 åringar. Sedan starten 2011 har mediet växt med uppskattningsvis 100 miljoner aktiva användare varje månad. Det skickas i genomsnitt 400 miljoner bilder, “snaps” per dag. Snapchat är alltså större än både Facebook och Twitter. Snapchat påminner om Instagram fast bilderna du postar försvinner efter några sekunder. Meningen med Snapchat är att bilden inte ska kunna visas gång på gång utan endast under en mycket begränsad tidsperiod. Om mottagaren av din bild försöker ta en kopia av bilden meddelas du därför om detta.

Två sätt som företag kan använda Snapchat:

Leverera exklusivt innehåll.

Kom ihåg att snaps försvinner efter en bestämd tidsram. Denna självförstörande komponent kan vara en drivkraft för användarna att verkligen vilja ta till sig ditt företags budskap. Detta för att vara säkra på att inte missa något erbjudande eller nyhet från er. Tänk på att det är viktigt att se till att du delar exklusivt innehåll endast för Snapchat för att locka följarna till att besöka er på snapchat.

Erbjuda tävlingar, give-aways och kampanjer

Nästan alla älskar tävlingar och giveaways på sociala medier. Ett exempel på hur du kan erbjuda detta på Snapchat är att du kan posta speciella koder till de som följer er på Snapchat eller be följarna ta en snap med er produkt.

Periscope

Periscope

Periscope är ett socialt media där du kan använda live-video. Värt att komma ihåg är att just rörligt material blir allt större i marknadsföringssammanhang. Tjänsten är sammankopplad med Twitter. Under tiden du sänder din video kan följarna gilla och kommentera den. Periscope fick en miljon nya användare under dess första 10 dagar på marknaden.

Två sätt som företag kan använda Periscope:

 Behind-the-scenes i direktsändning.

Visa på vad ni i företaget sysslar med just nu. Vad krävs för att ta fram en ny produkt eller tjänst. På detta sätt kan ni skapa ett buzz och engagera publiken redan innan produkten släpps på riktigt.

 

Live dialog

Genom att streama live kan publiken ge feedback i realtid också. Använd periscope för att ställa frågor och engagera din publik direkt.

Vad tror du är det något av dessa sociala medier som tilltalar dig och din marknadsföring? Eller använder du dig redan av någon av dessa? Dela gärna med dig av dina tankar i en kommentar!

Tags: , , , , , ,

Kategorier: , , ,