Vad är ett YouTube fenomen

2013-02-19 03:28

Efter att både tv-programmet Jenny Strömstedt och Nyhetsmorgon i Tv4 gjort ett Harlem Shake kan väl nästan ingen ha undgått detta YouTube fenomen. Trenden startade i februari i år och har nu växt sig stor.

 

Harlem Shake är videoklipp på 30 sekunder, i början är det endast en person som ofta bär hjälm som startar att dansa till  Baauers låt “Harlem shake”. De andra i videon fortsätter helt oberörda med vad de håller på med. I nästa klipp dansar alla personer olika danser utklädda. Hur man dansar är helt upp till varje person men ju fulare eller mer crazy desto bättre.

En viral trend föds

Vad är egentligen en viral trend, och hur föds de? Ett fenomen ska vara enkelt att kopiera och kräver ingen större prestation, hela idéen bygger ofta på ironi och har en lättsam ton. Videon ska locka till skratt. En viral video eller trend föds oftast ur spontanitet och  överträffar allas ursprungliga förväntningar. Ett viralt fenomen handlar om så mycket mer än att be dina vänner och din familj att gilla eller dela ditt innehåll. Man kan inte planera eller tvinga fram en viral trend. Det finns inget magiskt tal för att din video ska räknas som ett fenomen. Tänk på varför du vill att din video ska bli viral istället för att tänka på hur många visningar som gör en video viral. Det viktiga är egentligen att nå rätt målgrupp via rätt media för att få din video att spridas.  Men det finns vissa saker du kan tänka på när du försöker skapa en viral trend.

 3 saker att tänka på när man vill skapa en viral trend.

#1 3 minuter

Håll din video kort max 3 minuter.

#2 10 sekunder

Lyckas fånga mottagaren inom de första 10 sekunderna. Se till att personen som tittar inte väljer att spola fram filmen eller trycka bort den. Om en person trycker bort filmen kommer det med största sannolikhet inte att dela filmen med sina vänner.

#3 Storyn

Ha en hållbar story, som har en rödtråd genom hela filmen. Att vara osammanhängande i filmen hjälper dig inte att skapa ett viralt fenomen.

Lyckas du med dessa tre punkter ökar du chanserna till att skapa en viral video. Målet är att få personer att dela ditt innehåll på Facebook, Twitter eller sin blogg för det är först då du har skapat ett viralt fenomen.

I en artikel på Aftonbladet berättar de att Sverige ska försöka få till världens största Harlem Shake. Kort och gott detta är ett klockrent exempel på ett YouTube fenomen.

So come on do the Harlem Shake :)

Tags: , , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , , , ,