Varför finnas på Facebook egentligen?

2013-01-08 03:52

Okej vi vet att Facebook är stort. Men vad vinner mitt företag egentligen på att ha en närvaro där?

Facebook logga

Jättemånga människor spenderar mycket av sin tid i denna kanal. Närmare bestämt 75 minuter om dagen. Det loggas in 6,2 gånger om dagen och 70% loggar in direkt när de startar datorn. Nästan 50% av Sveriges befolkning finns på Facebook, vilket innebär att en stor del av just din målgrupp finns här. Bara det är ju en anledning att etablera en närvaro här. Nedan har jag listat ett antal andra anledningar till varför företag ska ha en närvaro på Facebook:

Bygga relationer med dina kunder – Se era kunder som en jämbördig partner som har en likvärdig relation till företaget inte som ett objekt, en konsument. Det kommer att ge en ny syn på relationen, som i grund och botten handlar om att ge och ta lika mycket. Lyssna på era kunder, var lyhörda för vad de efterfrågar så kommer ni garanterat att sälja mer. Var inte rädd för att öppna upp er och bjuda in kunderna i er verksamhet.

Få feedback från dina kunder – vad är bra och vad kan vi göra bättre! Med hjälp av Facebook kan ni kommunicera med era kunder och få feedback från dem. Ni kan ta ett steg närmare era kunder då Facebook möjliggör en dialog där ni kan fråga kunderna vad de tycker och tänker kring ert företag och era produkter. Detta leder till ökad trovärdighet för ert företag. Ni kan även anpassa ert sortiment efter kundernas behov.

Nå ut och sprida nyheter kring dina produkter –  På  Facebook kan du presentera nyheter genom att lägga upp foton, videoklipp eller länkar. Här når du ut till fler personer som är mottagliga för just denna sorts information då de själva valt att gilla din sida.

Ta kontroll över ditt varumärket Online – När ni har en närvaro på Facebook kan ni själva vara med och styra det som sägs om er. Genom att aktivt delta i diskussioner som uppstår kring ert varumärke tar ni kontrollen över den bild som sprids kring er. När ni är aktiva Online ökar ni er synlighet på nätet och hamnar högre upp i sökmotorer som Google.

Låta dina kunder göra reklam för er – Genom att ha en närvaro på  Facebook kan andra marknadsföra ditt företag. Målet är att ditt/dina budskap ska sprida sig självt och nå en stor mängd människor. Så att det pratas om ert företag både Online men även i verkligheten.

Erbjuda kundtjänst och support – Folk förväntar sig att hitta informationen de behöver Online. En trend som ökar är att kunderna kommer att söka och ta kontakt med företag via sociala nätverk. Då får kunden direktkontakt utan fördröjning och utan att behöva sitta i telefonkö.  Att vara tillgänglig på Facebook och svara på frågor är viktigt. Där kunderna finns ska också företaget finnas. Rätt använt kan sociala medier bli en bra strategi för att förbättra kundservicen.

Bjuda in till Event & sprida erbjudanden – Med hjälp av Facebook kan ni skapa ett intresse för ert företag och erbjuda rabatter och event för de kunder som väljer att ”gilla” er på Facebook. På ett kostnadseffektivt sätt når ni enkelt ut till målgruppen med erbjudanden och inbjudningar till era happenings.

Stärka ditt varumärket – Genom att finnas tillgänglig för sina kunder ökar man förtroendet och stärker relationen med dem. När man etablerar en stark och positiv relation får man trogna kunder som väljer att handla av er framför era konkurrenter.

Ge kunderna mervärde i form av inspiration och tips – Underlätta för era kunder och erbjud mervärde genom att lägga upp tips och inspiration kring hur de kan använda era produker. Bjud på mer än kunden förväntar sig så uppstår ett mervärde för kunden som då får en anledning att gilla just er framför era konkurrenter. 

Omvärldsbevaka – Med en närvaro på Facebook hänger ni med i vilka trender som är stora och vad som är på gång. Följ och håll koll på nyckelpersoner i er bransch och ligg på så sätt steget före.

Det finns givetvis fler anledningar, fyll gärna på med mer :)

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Kategorier: ,