Vilka inlägg passar bäst för ditt företag på Facebook?

2014-04-24 12:28
facebook_salj

Lägg inte onödigt mycket tid på att producera inlägg på din Facebooksida som dina fans inte uppskattar. Ta istället den tiden till att analysera vilket innehåll som faktiskt ger ett mervärde för dina gillare.  Gör det till en vana att se över statistiken, Facebook Insights, för att lära dig mer om dina fans. Jag ger dig kunskapen om vilka värden som är bra att hålla koll på för att producera bäst innehåll för just din Facebooksida.  

 På sociala medier är det svårt att förutspå vilket innehåll som lämpar sig bäst. Det varierar och är olika för alla. Det du som företag kan göra är att utvärdera dina insatser. Lägg tid och kraft på att analysera utfallet av det innehåll som du skapat för att se vad som fungerar bäst för just ditt företag.

facebook_salj

Vilken inläggstyp är populärast?

Det första som kan vara bra att veta är vilken typ av inlägg som engagerar mest. Är det foton eller textuppdateringar? För att veta vilket som fungerar bäst för just dig, gå in på din Facebooksida, tryck på visa statistik högst upp i administratörspanelen. Välj sedan inlägg och inläggstyper. Här får du reda på resultatet för olika inläggstyper baserat på genomsnittlig räckvidd och interaktion. Kategorierna; foto, länk och status presenteras i den ordningsföljd som skapat störst engagemang. Du får också reda på den genomsnittliga interaktionen för varje kategori. Det vill säga hur många personer som klickat på inlägget samt gillat, kommenterat eller delat det.

Håller du koll på dessa värden ger det dig kunskapen om i vilket format du ska utforma dina uppdateringar, så att det genererar störst engagemang.

Vilket specifikt inlägg är populärast?

På Facebook Insights kan du även se alla dina tidigare upplagda inlägg och vilka som har fått flest gillamarkeringar, kommentarer och delningar samt minst negativ respons. Är det tävlingar, tips eller kanske när ni presenterar nyheter som får flest tummar upp? Här kan du ta reda på just detta genom att lägga tid på att blicka tillbaka på dina inlägg och se vilket eller vilka som uppskattats mest.

Denna information kan du utnyttja för att bli bättre på att publicera inlägg som fångar just din målgrupps intresse.

Genom att hålla koll på dessa värden för din Facebooksida kan du koncentrera dig på att lägga upp mer av det innehåll som uppskattas. Du får en inblick i vad dina fans gillar att ta del av, vilket hjälper dig att hitta din nisch och nå ut till dina följare. På så vis vet du att inläggen du producerar för din Facebooksida är de med störst möjlighet att generera önskvärt resultat.

Denna artikel skrev jag för sajten driftig.nu

Tags: , , , , , , , , , ,

Kategorier: , , ,